This blog is in Italian and English language. Please, scroll down to find English text!

LA TRAMA // PLOT


Estate 2015, oggi. Una turista arriva ad Ulaanbaatar; ha perso il lavoro in Italia e, all’ultimo minuto, ha deciso di “partire all’avventura”, lasciarsi un po’ di problemi alle spalle e dirigersi verso uno degli ultimi luoghi incontaminati del pianeta: il deserto del Gobi.
Estate 1315, ottocento anni fa. Un arciere attraversa il deserto per unirsi alle truppe del Khan, stanziate a sud di Karakorum. Ci sarà una battaglia l’indomani, lo scontro decisivo tra due popoli. E lui, uno dei migliori guerrieri, è stato richiamato dall’Orda d’Oro per servire l’impero più grande del mondo.
Oggi. La turista, intanto, muove i primi passi nella capitale mongola, cerca di organizzarsi, di districarsi nel caos di Ulaanbaatar, decisa ad arrivare nel mare di sabbia e pietre, nella natura incontaminata nel centro del continente. Trovata una comitiva e un mezzo di trasporto, la turista inizia il suo viaggio. Durante il tragitto scorge sul terreno qualcosa di insolito: un artiglio, perso da chissà quale animale. Un artiglio che nasconde un terribile segreto.
Ottocento anni fa. L’arciere giunge al campo e si prepara allo scontro. Si presenta al consiglio degli anziani per scoprire chi sono i “nemici”, chi stavolta sarà la preda dell’ira del Khan per la gloria dell’impero. Ma non si combatterà per la gloria stavolta, non per l’ira. 
Al consiglio degli anziani si parla di nemici leggendari, capaci di cose inaudite, macchiatisi di crimini atroci. L’arciere trema al ricordo dei racconti che sentiva da bambino, dei racconti di un popolo antico, custode di segreti proibiti, ricoperto da un alone di superstizione e mistero. Non per l’ira, non per la gloria. Stavolta non si combatterà solo per il Khan o per l’impero: si prega perché la sabbia e le pietre del Gobi inghiottano la memoria di quanto accadrà.
Le linee temporali si intrecciano e la storia si districa. La nostra protagonista inciamperà in una serie di indizi e scoprirà i fatti del passato, cosa è accaduto tanti secoli prima di così terribile da venir cancellato dalle cronache, dalla memoria del popolo mongolo.


Non ci piacciono le etichette!

A chi ci chiedesse a quale genere appartiene la nostra graphic novel potremmo rispondere che ne integra diversi. L’approccio storico e documentaristico è fondamentale: vogliamo far tesoro della nostra esperienza sul campo e raccontare la realtà come la vediamo, e vogliamo essere precisi nel riprodurre fedelmente abiti, ornamenti, armi e vita militare dell’epoca del grande impero mongolo.

Eppure non si tratta soltanto di un fumetto storico/documentaristico, dato che la fantarcheologia è parte basilare della storia: un’impronta fantastica e paranormale ci sarà, ispirata dalle leggende popolari e le credenze sul misterioso popolo della stella bianca. Il tutto verrà reinterpretato e reso verosimile attraverso appigli storici, curiosi ritrovamenti archeologici e tradizioni locali.
Inoltre, l’occulto ci fornirà l’alibi per esplorare lo sciamanesimo, una parte importante della cultura mongola.
Ci saranno supereroi? Decisamente no, solo guerrieri coraggiosi, una turista temeraria e un po’ incosciente, tanta curiosità di scoprire la mongolia contemporanea e il fascino di rispolverare la storia antica del grande impero costruito da Genghis Khan!
Chi erano i nemici dell’impero? Quale misterioso popolo dovrà combattere l’arciere? E infine, cos’è successo di così tremendo da venir cancellato dalla storia?


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Summer 2015, contemporary. A tourist arrives in Ulaanbaatar; after losing her job in Italy, she decides to undertake a last minute adventure in Mongolia. Leaving her troubles behind she is ready to discover one of the last pristine places on the planet: the Gobi Desert.
Summer 1315, eight hundred years ago. An archer crosses the desert to join the Khan’s troop, stationed to south of Karakorum. A battle will take place the very next morning and he, one of the best warriors, has been summoned by the Golden Horde to serve the largest empire in the world. He leads his trusted bow and all his braveness. He holds the hope to win.
Contemporary. The tourist takes her first steps in the Mongolian capital. She struggles with the traffic, language and to organize her trip. She tackles the chaos of Ulaanbaatar determined to reach the ocean of ​​sand and stones of the stunning land in the core of the continent. After she finds a group of travelers and figures out the transport, the tourist begins her journey. Suddenly she sees an odd thing on the pebbly ground of her path. It is a claw, probably belonging to some kind of a beast. A claw that hides a terrible secret. 
Centuries ago. The archer arrives at the camp and quietly follows the usual routine before the fight. Weapons, food, comrades and… the battlefield. A terrifying scenario. 
He attends the elders’ council to find out who will be the enemy tomorrow, who will be the target of the fury of the Khan this time, for the glory and for the longevity of the empire. But there is no aim for glory, no urge of anger this time. Instead, the elders’ council talks about legendary enemies, capable of unspeakable behaviors, subject to heinous crimes. The archer trembles at the memory of the stories he heard as a child, tales of an ancient people, guardians of the forbidden secrets, covered by a blanket of mystery, fear and superstition. Not for anger, not for glory. To fight, not to honor the Khan, not for rescue the empire, this time, but rather beg for the sand and stones of the desert to swallow the memory of what is to happen.
Timelines weave the facts, unraveling the story. Our contemporary protagonist stumbles upon a number of disclosing ancient facts – horrible reminders of what happened that were deleted from the chronicles, from the memory, from the history of the Mongolian people and the whole world.


We do not like labelling our project but we will give you a clue!


The question of what genre our graphic novel belongs to has different answers.
The non-fiction approach is essential: we want to capitalize our experiences in Mongolia and describe the reality as we see it. We also want be accurate as much as possible about clothes, ornaments, weapons and military life of the period of the great Mongol empire.
However, our work does not only materialize as a historical comic, since the fiction archeology is an essential part of the story: a dash of fantastic and paranormal, inspired by the popular legends and beliefs about the mysterious people from “the white star”, is the main ingredient of our story. We will reinterpret such beliefs and we find out real connections with historical facts, archaeological evidences and traditional tales, in order to complete the puzzle.
Furthermore, the occult will give us an excuse to explore the topic of shamanism, which remains an important part of the Mongolian culture.
Will there be superheroes? Definitely not! Only brave warriors, a reckless tourist roaming around Mongolia and the dramatic charm of the great empire of Genghis Khan!
What mystery is the Gobi’s sand burying? What secret is the Blue Sky concealing? And how an archer may change the fate of a war?